4 december 2020

Zoekmachine marketing tilt jouw website naar een hoger niveau

De afgelopen jaren hebben we een enorme toename gezien in het aantal webshops. Van bedrijven die naast een fysieke winkel ook een webshop beginnen tot particulieren die wat bij willen verdienen door middel van bijvoorbeeld dropshipping. De concurrentie online is de afgelopen jaren dus alleen maar toegenomen en dit zal de komende jaren dan ook zeker doorzetten. Wil je groeien met jouw webshop? Dan zal je de concurrentie voor moeten blijven. Eén van de manieren om dit te doen is het correct inzetten van zoekmachine marketing. Maar hoe pak je dat aan?

De eerste pagina van Google

Ben jij met jouw producten of diensten al te vinden op de eerste pagina van de zoekresultaten van Google? Als je hier nee op hebt geantwoord dan is de kans groot dat je ook niet veel business haalt uit je website/webshop. Wanneer iemand een ‘probleem’ heeft is de kans groot dat hij/zij naar een oplossing gaat zoeken via Google.

Dit probleem kan van alles zijn: van een kapotte gevel repareren tot je mobiele telefoonhoesje vervangen. Het gros van de mensen klikt één van de eerste 3 tot 5 zoekresultaten aan, en er zijn maar zeer weinig mensen die doorklikken naar de 2e pagina. Wil je dus meer online verkopen? Dan is het essentieel dat je met jouw product/dienst in de top 5 zoekresultaten van Google terechtkomt.

Wat is zoekmachine marketing?

Maar hoe kom je in deze top terecht? Een middel wat door steeds meer websites en webshops gebruikt wordt is zoekmachine marketing. Zoekmachine marketing is een verzamelnaam voor twee onderdelen, namelijk zoekmachine optimalisatie en zoekmachine adverteren.

Zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie, ook wel bekend als SEO, houdt in dat jouw website of webshop zodanig wordt ingericht en uitgebreid dat hij geoptimaliseerd is voor een zoekmachine als Google. Dit gebeurt bijvoorbeeld door middel van het schrijven van unieke en informatieve content, het verkrijgen van kwalitatieve links naar je website en het optimaliseren van de snelheid van je website.

Deze werkzaamheden zorgen er bijvoorbeeld voor dat het voor Google en de gebruiker (jouw potentiële klant) makkelijk is om door jouw website te navigeren en de oplossing voor zijn of haar ‘probleem’ te vinden. Pak je dit goed aan, dan zal je vanzelf stijgen in de zoekresultaten van Google.

Zoekmachine adverteren

Een ander onderdeel van zoekmachine marketing is het adverteren binnen de zoekmachine. Door gebruik te maken van Google Ads, de adverteersoftware van Google, kan je direct bovenaan de zoekresultaten komen te staan voor het voor jou interessante zoekwoord.

Google Ads biedt webwinkeliers enorm veel mogelijkheden als het gaat om targeting. Zo kan je bijvoorbeeld targeten op locatie, specifieke tijdstippen en diverse demografische kenmerken. Hierdoor is het mogelijk om een campagne zeer specifiek in te stellen, zodat je alleen geld uitgeeft aan mensen die daadwerkelijk interessant zijn voor jou.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *